Ahogy korábban már írtunk róla, 2024.01.01-től a tb-kifizetőhellyel nem rendelkező vállalkozások az egészségbiztosítási pénzbeli ellátási kérelmeiket (pl. táppénz, csed, gyed) már csak a SZÜF portálon keresztül adhatják be. (A kitöltést is segítő cikk a https://www.minositettkonyvelok.hu/penzbeli-ellatasok-igenylese-2024-tol/ linken olvasható.)
El is kezdtük használni, és hatalmas meglepetésben volt részünk: nem hogy könnyítené az igénybejelentést kitöltők adminisztrációs terheit a program, de egyenesen mindent megtesz, hogy minél nehezebb, idegőrlőbb, lassúbb és bizonytalanabb kimenetelű legyen egy igénybejelentés beadása.
Nem titkolt szándékom jelen írásommal, hogy a programot készíttetők, készítők hátha meghallják a hangomat (és sok ezer igénybejelentést beadó társam hangját), és javítják, korszerűsítik a programot, használva az adatbázisuk adta lehetőségeket. Ennek érdekében levelet is írtunk az illetékeseknek, és reménykedve várjuk kedvező válaszukat (hátha egyszer végre tényleg egyszerűsítik és nem bonyolítják a MINKE-t egyre jobban terhelő adminisztrációs kötelezettségeken). Természetesen levelünk eredményéről tájékoztatni fogjuk a MINKE-tagokat.
Néhány példa a tapasztalt oldalhibákra, teljesen indokolatlan feladatokra:
- Maga az oldal eléggé átláthatatlan, finoman szólva is egyáltalán nem felhasználóbarát. A képernyőn a nyomtatvány nagyon kis része látható, mely nehezíti a kitöltést, hiszen nem tudunk „odanézni” a pár pillanattal korábban beírt adatokra, folyamatosan tekernünk és kattintgatnunk kell az egérrel.
- Mindent manuálisan kell beírni (van, amit többször is, mert elfelejti a program).
- Belépéskor meg kell adni az RNY azonosítót, amit a meghatalmazáskor kaptunk. Ennek okszerűségét nem értem, hiszen a saját ügyfélkapumon kezdem el a kitöltést, a meghatalmazó adatait (adószámát, nevét) már beírtam, tehát pontosan be vagyok azonosítva én is, és az is, aki az RNY-ben meghatalmazott. Miért kell nekem mindig megkeresnem és beírnom az RNY-azonosítót? Szerintem ezt a rublikát törölni kellene a nyomtatványból.
- Amikor elkezdjük kitölteni a SZÜF-ös nyomtatványt, akkor az első lépésként megadott „Foglalkoztató, egyéni vállalkozó, őstermelő adatai” részben a „Neve” beírása után (amit egyébként már a nyomtatvány kitöltésének megkezdése előtt is meg kellett adnunk, tehát tudja a program és akár automatikusan be is írhatná) a következő fejezetre ugráskor eltűnik az elején beírt adat, a foglalkoztató neve. Ezért amikor befejeztük (vagy legalábbis azt hittük, hogy befejeztük) a kitöltést, akkor vissza kell mennünk a nyomtatvány elejére, és újra be kell írnunk az egyszer már beírt, ám a program által elfelejtett nevet.
- A vállalkozás nevének és adószámának beírása után manuálisan kell beírni a székhely címét, holott ez a MÁK adatbázisában megtalálható. Ideális esetben ezt automatikusan kitöltené a rendszer, hiszen a belépéskor megadott adatokból ismeri ezt, és a többi vállalkozói adatot is.
- A kérelmező TAJ számának beírása után manuálisan kell felvinni a kérelmező nevét, születési nevét, anyja nevét, születési helyét, idejét, adóazonosító jelét, lakcímét (összesen 23 cellán végigmenve), holott a MÁK-nál a TAJ-szám alapján ezek rendelkezésre állnak. Szerintem ezeket is automatikusan be tudná írni a nyomtatványba a program. Ha ezt megtenné, akkor az egyrészt rengeteg időt megtakarítana a kitöltőnek (hiszen csak ellenőriznie kellene, hogy tényleg annak az adatait látja, akire vonatkozóan be akarja adni a nyomtatvány), valamint nullára csökkentené az elírásból adódó hibalehetőségek számát.
- A nyomtatvány 5.1. pontját (biztosítási jogviszony kezdete) is automatikusan ki tudná tölteni a rendszer, hiszen adott a foglalkoztató és a foglalkoztatott adata, így tudható, hogy a jogviszony mikor kezdődött. (Ezzel az is megelőzhető lenne, hogy ha a kitöltő véletlenül elírja a dátumot, akkor utána az igénybejelentést feldolgozó ügyintézőnek időt, energiát és pénzt kelljen fordítania arra, hogy a hiba kijavításra kerüljön.)
- A 17.10., 17.11. és 17.12. pontoknál (jövedelemmel el nem látott időszak) nagy segítség lenne, ha a MÁK által már ismert adatokat (pl. korábbi táppénzes időszakok) automatikusan beemelné a program a nyomtatványba, és nekünk csak azokat kellene beírnunk, melyekről a MÁK esetleg nem tud (mert pl. még nem érkezett meg hozzá a fizetés nélküli szabadság időtartamának bejelentése).
Nem csak a kitöltéssel kapcsolatosan vannak problémák. Néhány példa:
- Egyéni vállalkozó táppénzigénylésénél az RNY-es meghatalmazást elfogadta a rendszer, mégis a meghatalmazott által beadott táppénzigénylésre elutasító nyugta érkezett a következő szöveggel: „Tájékoztatjuk, hogy az ön által a Személyre Szabott Ügyintézési Felületről beküldött űrlap – technikai hiba miatt – nem került az egészségbiztosító által befogadásra. A beküldött űrlap alapján az egészségbiztosítónál közigazgatási hatósági eljárás nem indult. A hiba oka lehet például, hogy a Magyar Államkincstár által üzemeltett informatikai rendszer nem tudta a Rendelkezési Nyilvántartásból (RNY) lekérni az ott tett meghatalmazásra vonatkozó adatokat; vagy az űrlapon rossz adatformátumban került sor a meghatalmazás azonosítójának a megadására. Kérjük, szíveskedjen ellenőrizni az űrlapon megadott adatokat, majd a beküldést később megismételni.” Egyelőre még nem tudjuk a megoldást, mert elméletileg minden adat rendben van az űrlapon, úgyhogy rengeteg időt és energiát elpazarolva próbálkozunk, hátha egyszer elfogadja az egyébként hibátlanul kitöltött igénybejelentést. Sajnos volt már rá precedens, hogy az egyik táppénzigénylést elfogadta a rendszer, a másikat pedig nem. Ennek oka ismeretlen, valószínűleg rendszerhiba okozhatta.
- Nagyon kevés (mondhatni semmi) segítség nincs az oldalon a kitöltéssel kapcsolatban (vagy legalábbis mi nem találtuk meg, úgyhogy ha van, akkor azt eléggé eldugták). Csupán azon sorok vannak becsillagozva, melyek kitöltése kötelező. Például nem tudjuk, hogy a tavaly az ÁNYK-val beadott táppénzigénylés után a SZÜF-ben folyamatos táppénzigénylés benyújtásánál az „Ügyazonosító”-hoz milyen számsort kell beírni. Ezért beírtuk a régi rendszerben beadáskor kapott nyugtán lévő számsort, ami viszont kevesebb számjegyből áll, mint amit a rendszer elvár. Sajnos nem tudjuk, hogy mi lett a végeredmény, mert a MÁK-tól semmilyen visszajelzés (sem elutasítás, sem elfogadás) nem érkezett, így azt sem tudjuk, hogy egyáltalán megjelent-e a rendszerükben a táppénzigénylés. Nagyon jó lenne, ha a programnak lenne „help” menüje, akár rögtön az adott sornál, amit éppen kitöltünk (általában erre a „?” ikont szokták használni más programokban).
- Több esetben előfordul, hogy a beadott igénybejelentésről semmilyen visszajelzés nem érkezik, de amikor felhívjuk az ügyintézőt, akkor kiderül, hogy már folyamatban van pl. a táppénz folyósítása vagy éppen már ki is utalták azt. (A beadás, feldolgozás visszaigazolása teljesen meseszerű: hol volt, hol nem volt…) Nagyon fontos lenne, hogy a beadás sikerességéről minden esetben érkezzen valamilyen visszajelzés a benyújtónak.
Bízom benne, hogy a programot készítők, készíttetők meghallják szavunkat, és javítanak a helyzeten, mert az eddigi igénybejelentési gyakorlathoz képest a mostani rendszer óriási visszalépés.
Kecskemét, 2024.01.15.
Mészáros Anikó
MINKE szakértő
A fentiek kapcsán Egyesületünk a mai napon 01.16-án hivatalosan is megkereste a Magyar Államkincstár vezetőségét!
NÁLUNK SZÁMÍT A KÖNYVELŐ VÉLEMÉNYE,
CSATLAKOZZ A
MINŐSÍTETT KÖNYVELŐK EGYESÜLETÉ-hez!