2017 év végén módosításra került a munkaügyi ellenőrzésről szóló törvény. A módosítással egyetemben a hatóság eljárása, hozzáállása is jelentős mértékben változik.
3 éven keresztül a munkáltatókat első alkalommal csak nagyon kirívó esetben bírságolták. Ez 2018. január 1-től megváltozik.
Vagyis: amiért eddig csak figyelmeztetés, vagy kötelezés járt, ezentúl sajnos bírság várható. Ez pedig egyenes következménye az EU-s pályázatokból való kizárásnak, illetve az állami támogatások igénylésének (Széchenyi kártya) is a gátja.
Február hónaptól erőteljesen beindulnak az ellenőrzések, elsődlegesen a bérváltozásokat fogják nézni (törvényben előírt kötelező minimumok). Azonban az ellenőrzés nem csak erre fog kiterjedni, ha már megjelennek a helyszínen.
Munkaügyi ellenőrzések – érdemes felkészülni az egészre
Az aktuális vizsgálatok szerint 10 cégből 3 fordít figyelmet munkaügyeire,és 10 munkavállalóból 7-nél talál hibát a munkaügyi hatóság, amely rendszeresen vizsgálja, hogy a munkáltatók eleget tesznek-e a jogszabályi előírásoknak, a munkavállalóikat jogszerűen foglalkoztatják-e. Bár a cégek körében ez köztudott, 10 cégből csak 3 ellenőrzi rendszeresen, hogy bérszámfejtése, munkaszerződései és munkaidő-nyilvántartási rendszerei megfelelnek-e az aktuális jogszabályoknak.
A munkaügyi audit nagy segítség lenne, hiszen a hatósági ellenőrzés előtt feltárja a hibákat
„2017. I. félévben végzett vizsgálatok NGM által közzétett adatai alapján a vizsgált munkavállalók kétharmadát érintette valamilyen szabálytalanság. Az esetek negyedében a nyilvántartással, ötödében a pihenőidővel, illetve a munkabérrel kapcsolatos jogsértéséket tártak fel a munkaügyi ellenőrök. Abejelentés nélküli foglalkoztatás minden nyolcadik munkavállalót érintett.
Sok esetben az ellenőrzéskor derül ki, hogy a világhálóról letöltött vagy kölcsön kért szerződések és a valóság (dolgozó hatóság előtti nyilatkozata) között óriási eltérések vannak. Tény, hogy mintából dolgozni sokkal egyszerűbb, hiszen „gondolkodni” sem kell. Testreszabásra csak minimális esetben kerül sor.
A felmérések szerint a cégek 1/3-a ellenőrzi időről időre munkaügyi területének megfelelő működését, a vállalkozások kétharmadánál ilyen jellegű ellenőrzésre nem kerül sor.”
Az eseti, belső ellenőrzések aránya: a kisebb cégek közül csupán minden tizedik végez ilyen auditot, a 100 fő feletti cégek – amelyek egyben TB kifizetőhelyek is – esetében tízből hat ellenőriz. Vélhetően utóbbi körben kevesebben is akadnak fel a rostán.
Sajnos átfogó, életszerű auditot szinte egy cégnél sem végeznek.
Segítséget, szakmai tanácsot tagjaink a szakmai kérdezz-felelek menüpont alatt kérhetnek.
Dr.Kovács Emese
Munkaügyi szaktanácsadó